NELO hajó ismertető - Használati útmutató

Mit kell tudni a csúcskategóriás Nelo hajók kezeléséről.

Az elmúlt években a kajak-kenu sport vezető sporteszköz gyártói rengeteg munkát, energiát és pénzt fordítanak abba, hogy a lehető legtökéletesebb hajókkal tudják a sportolókat kiszolgálni. A Nelo pénzt, energiát és időt nem sajnál annak érdekében, hogy a hajóiban versenyző sportolók a dobogó legfelső fokára állhassanak. Ezen innovációk nagyon sok esetben kívülről nem látszódnak, és a vevő sok esetben el sem tudja képzelni milyen értékű know-how részesévé válik azáltal, hogy egy eredeti csúcsminőségű Nelo hajó tulajdonosa.

A nem látható innováció jelentős részét a gyártó megtartja magának, azt gyártói titokként kezeli, ezzel biztosítja, hogy a többi versenytárs, illetve az olcsóbb másolatokat készítő gyártóknak esélyük se legyen azonos minőséget produkálni.

Amit viszont kiszivárogtatnak, annak úgy gondoljuk minden egyes mondata fontos, és visszaigazolja a nem látható értéket.

A Nelo amellett, hogy köztudottan a legjobb minőségű hajókat gyártja, azt is kihangsúlyozza, hogy a „hajókra úgy kell vigyázni mint egy kisbabára”. Ez a fokozott figyelem szükséges ahhoz, hogy a hajók hosszú távon stabilan biztosítsa a versenyző részére megbízhatóságot, és a minőséget.

A hajók szerkezetében, rétegrendjében, és anyagösszetételében is rengeteg fejlesztést tapasztaltunk az elmúlt években.

A hajók mindegyike speciális szendvics szerkezetű, kompozit anyagok felhasználásával, vákuum eljárással készülnek. Ez önmagában már nem tekinthető egyedinek, hiszen a legkisebb gyártók is igyekeznek ezen technológiát elsajátítani (több kevesebb sikerrel). A hajók közti minőségi különbségek a részletekben rejlenek. Amit  a Nelo nem ad ki, az a pontos anyagösszetétel, ami talán a legnagyobb különbséget adhatja hajó, és hajó között (a szövetszál, a kötőanyag, és a szendvicsanyag minősége), a gyártási technológia, hiszen nem mindegy hogy az anyagok egymással hogy „működnek”, nem mindegy, hogy a szövetszálakat hogy helyezik egymásra, a kötőanyagot miként terítik (vákuumozzák), a szendvics anyagból milyet használnak, és azt hogyan helyezik el. Illetve az sem mindegy, hogy a kész hajótestet milyen felfűtési, és lehűlési görbe mentén „égetik” ki a gyártók. (olcsóbb hajó esetében ez a lépés az esetek nagy százalékában kimarad, így nem biztosított a kötőanyag 100%-os kikeményedése, légbuborékok, zárványok keletkezhetnek a hajótest szerkezetében)

Mi büszkék vagyunk arra, hogy a Nelo hajók mindegyike csúcsminőségű anyagból, professzionális üzemben, és rettenetes odafigyelés mellett készül. Az évek során ezen innovációknak köszönhetően a vevők, a versenyzők csak annyit tapasztalnak, hogy a hajók nagyon merevek, kemények, és gyorsak. A közvélemény szerint egy versenyzőnek ennyit elég tudni. Szerintünk pedig fontos, hogy hogyan lehet megőrizni azokat a tulajdonságokat, ami miatt a Nelo hajók kiemelkednek az egyéb gyártók közül, hiszen ha büszkék vagyunk arra, hogy a kajakok-kenuk Ferráriját árusítjuk, akkor a vevőknek azt is meg szeretnénk tanítani mire ügyeljenek.

A rövid bevezetőnk arra hivatott, hogy értelmet nyerjen a hajók kezelésének fontossága.

Azon felül, hogy törvényi előírás a vevők részére kiadnunk a garanciális feltételek, és a kezelési útmutató leírását, elhatároztuk, hogy igyekszünk egy ennél részletesebb tájékoztatást adni, aminek betartása esetén biztosak lehetünk abban, hogy a forgalmazott Nelo termékekkel nem lehet minőségi reklamáció. Sajnos az esetek nagy százalékában azt tapasztaljuk, hogy a vevők, és a versenyzők sem ismerik ezen kezelési ajánlásokat.


Külső kezelés:

A hajók külső felületének kezelése, védelme a legfontosabb, ezért azt részletesen pontokba szedve bemutatnánk.

Jellemzően hazánkban a hajókat édes vízen használjuk, de meg kell említeni, hogy tengeren sós vízen használt hajókat minden evezés után édes vízzel kell tisztítani!


  • Minden evezés után a hajót Nelo ronggyal el kell törölni, mert vízkő, illetve szennyeződések rakódhatnak rá. Vannak esetek amikor ezen szennyeződések a külső gél réteget is megmarhatják, elszínezhetik, a vízkő pedig a hajó futását lassíthatja.
  • A hajó felületét javasoljuk, hogy heti rendszerességgel speciális tisztítószerrel is tisztítsák, mert lehetnek a természetes vizekben olyan makacs szennyeződések, amelyeket, ha nem távolítunk el a hajóról akkor az maradandó nyomot tud hagyni.
  • A hajó deck felülete nagyon könnyen vízkövesedik, hiszen használat során folyamatosan rászárad a víz, ezért az tanácsoljuk, hogy hetente háztartási pumpás fürdőszobai vízkőoldós tisztítószerrel (Cillit Bang) és puha rongy használatával át kell törölni.
  • Félévenként javasoljuk a felületet wax réteggel ellátni. Ez a felület hosszú távon tartja távol a szennyeződéseket, és újszerű felületet ad a hajónak.
  • Sokan nem tudják, de a polírozás minden esetben a hajó gélrétegét vékonyítja azáltal, hogy a polírpasztában lévő apró szemcsék csiszolóanyagként funkcionálnak. Polírozást abban az esetben javasoljuk csak, ha a felület az idő során megkarcosodott, és ezeket az apró karcokat gélvastagság vesztéssel, kívánjuk eltűntetni. Nagyobb karcolások esetén a polírozás sajnos nem segít, ott karcolásokat gélanyaggal kell feltölteni, amit kizárólag szakemberrel lehet elvégeztetni.

Belső kezelés:

A külső felületek óvása mellett a belső tisztaság és higiéniát is fontosnak tartjuk, nem csak esztétikai, de állapot megőrzési okok miatt is.

  • A hajó belsejét minden evezés után javasoljuk szárazra törölni, hogy a szennyeződésektől, vízkőtől, meg tudjuk óvni.
  • Fél évente javasoljuk a hajó belsejét, háztartási vízkőoldóval tisztítani. Ezzel gyakorlatilag újjá tudjuk varázsolni a hajónk belsejét.

Alkatrészek kezelése:

Mint minden műszaki termék a kajak, alkatrészei is igénylik a gondoskodást. Betartva az ajánlásokat hosszú távon biztosíthatjuk a hajó hibátlan működését.

  • Csavarok: A hajónban több helyen találunk csavarokat. Ezen csavarok azt gondoljuk, hogy gondozásmentesek. A tapasztalatunk viszont az, ha hosszú ideig nincsenek mozgatva olyan mértékben megszorulnak, beragadnak, hogy csak roncsolással lehet lazítani. Javasoljuk a csavarokat havonta egyszer kitekerni és WD40 spray-vel befújni, majd a helyre visszatekerni. Fontos odafigyelni, hogy mindig a megfelelő méretű csavarokat alkalmazzuk a megfelelő helyeken. A csavarok hossza eltérő, amire oda kell figyelni! Lábtámasz csavarok esetenként hosszabbak az ülést rögzítő csavaroknál, így ha azokat felcserélik, akkor vagy nem rögzít rendesen, vagy extrém esetben a csavar vége beleérhet a hajótestbe, sőt meg is repesztheti azt. A csavarok WD40-el történő kezelése minden olyan csavar esetében fontos, amely csavarokat később valamilyen oknál fogva lazítani, vagy meghúzni szeretnénk.
  • Bowden: A kormánybowden állapotát, feszességét, és a bowdenvezetők állapotát rendszeresen kell ellenőrizni. Nem javasoljuk a bowdenek túlfeszítését, mert az extrém erőhatásnak teszi ki a vezetőket, a kormányrudat tartó tönkcsövet, illetve az első kormánykeresztet is.
  • Kormánykereszt: A lábtámasz előtt van a hajóba beszerelve a  kormánykereszt, aminek segítségével a bowdent tudjuk mozgatni. Fél évente javasoljuk a kormánykereszt kiszerelését és WD 40-el történő befújását.
  • Ülés, és lábtámasz sín: Javasoljuk havonta mindkét sín tisztítását és a tisztított alu felületek WD40-el történő befújását.

Tárolás:

Tapasztalatunk szerint nagyon sok esetben a nem megfelelő tárolás alkalmával keletkeznek olyan sérülések a hajókon, amelyen az esztétikai problémákon túl akár szerkezeti gondokat is okozhatnak.

A legtöbb karcolás a hajókra tárolás közben kerülnek. Ügyelni kell arra, hogy minden esetben a hajókat puha felületre helyezzék el. Stégen a csavarok, szögek, vasak okozhatnak sérülést. Sok esetben a hajótárolókról hiányzik a Polifoam burkolat, ami ugyancsak makacs karcolásokat okozhatnak.

  • A hajókat tokban kell tárolni. Erre a Nelo, illetve a hazai gyártók is kínálnak szivacsos belsővel ellátott hajótartó tokokat.
  • A hajókat mindig szárazon kell tokba helyezni, illetve ügyelni kell rá hogy a tok ne legyen vizes. A vizes tokban a hajók „berohadhatnak” ha nem tudnak kiszáradni az alkatrészek is berozsdásodhatnak.
  • Voltak esetek, amikor a hajó leesett hajótartóról, ezért javasoljuk a hajók laza, de leeséstől védő lekötését, még csónakházon belül is.
  • A hajókat minden esetben száraz, jól szellőző, fedett/árnyékos helyen kell tárolni. Óvni kell a hőtől, közvetlen napfénytől, és csapadéktól.
  • Szabad ég alatt, tilos tárolni a hajókat, mert a tűző nap tönkreteheti a speciális szendvics szerkezetet. (Miután a hajók jellemzően 3-4 rétegből állnak, ahol a középső réteg egy puha sok levegőt tartalmazó szendvics anyag, melyben a levegő, hő (közvetlen napsugárzás) hatására oly mértékben tágulhat, hogy az roncsolhatja a hajó szerkezetét. Ennek kisebb fokú jelensége a gélezés pici felhólyagosodása, de tapasztaltunk már nagyobb mértékű sérülést hanyag tárolás miatt.)
  • A hajókat 60-80ºC fok között speciális kemencében sütik ki, ezzel biztosítják a megfelelő keménységet. Ettől függetlenül vannak olyan esetek, amikor a tűző napon hagyott hajótest hőmérséklete akár 80ºC fok fölé is emelkedhet, ilyen extrém hőhatást egy hajó sem bír ki. Vannak esetek amikor az anyag ezen hőmérsékletek enyhén kilágyul, felhasználó által nem észrevehetően. Normál esetben ahogy visszahűl a hajótest újra gyári keménységű lesz. Abban az esetben viszont ha ezen „kilágyult” állapotban erőhatás éri, (erősen lehúzott gurtni, vagy burkolat nélküli hajótároló feltámasztása) a hajótest deformálódhat. Minden hajót védeni kell a túlhevüléstől!

Szállítás:

A szállítási protokoll sok esetben egyezik a tárolási előírásokkal, kiegészítve a hajók lekötésével kapcsolatos ajánlásokkal.

  • A hajókat vontán, illetve tetőcsomagtartókon szokták szállítani. Minden esetben ügyelni kell arra, hogy a hajótest puha (legtöbb esetben polifoam burkolatú) tartón legyen rögzítve.
  • Legjobb megoldás, ha a hajót speciálisan kajakok, illetve kenuk szállítására kialakított tetőcsomagtartóra szerelt szarv alakú tartóba helyezik.
  • A hajókat egyszerű csatos (csatja alatt védő burkolattal ellátott) gurtnival duplán kötve javasoljuk rögzíteni. A csatt alatti védő anyag megakadályozza, hogy a hajótest pontszerű erőhatást kapjon. Ha esetleg a hajó nincs tokban, akkor a csatt karcolásokat, a gélezett felületen sérüléseket okozhat. A dupla kötés kétszeres felületen osztja el a lekötés energiáit, így védhetjük a hajótestet a szállítási sérüléstől.
  • A gurtnit tilos erősen lehúzni. Rossz beidegződés az, hogy a drága hajókat erősen le kell kötni! Attól hogy a Nelo hajók jellemzően nem recsegnek ropognak lekötés közben nem kell erősebben lekötni mint a többit. A túl erős lekötés sérülést okozhat a hajó szerkezetében.

Kívánjuk, hogy a megvásárolt, illetve megvásárolni kívánt NELO hajó sok örömet és sikereket eredményezzenek használójának, és egyben úgy gondoljuk, hogy útmutatónkat, tanácsainkat betartva az eredményeiről híres Nelo hajó a minőségét, és kezdeti állapotát is hosszú ideig megfogja tartani.

„Bánj úgy a hajóddal, mint egy kisbabával”